Home Agenda Proefnotities Fotoboek Zoeken Contact  

Dag bezoeker, klik hier om in te loggen. Klik hier om lid te worden.

Wijn productie in ons land doet het goed, ondanks de grote taxen.

Gepost op 27/07/2016 om 10:25 door Carl in de rubriek algemeen.

Via het wijngazine Vino die nu in 'De Morgen' driemaandelijks gratis is toegevoegd, kregen we prachtige voorstelling van 'Wine in Belgium' - nieuwe kerncijfers 2010-2015. Auteur is de Heer Dirk Rodriguez.

Cijfers

-53% van alle verkochte wijn in België wordt gebotteld door supermarkten en andere opmerkelijke highlights uit de nieuwe Euromonitor ‘Wine in Belgium’:

- Verkoop in volume bleef stabiel in 2015 met 301 miljoen liter
- 'Andere schuimwijnen' (Cava en Prosecco) blijft sterkst stijgende categorie: + 9% in volume
- Ook Champagneverkoop steeg in volume met 1%. Dit laatste had beter kunnen zijn indien het imago van de categorie niet zou 'beschadigd zijn met 1+1 promotiecampagnes'. 'Someone is killing the category,' noteerde Euromonitor uit de mond van belangrijke marktspelers.

- De gemiddelde prijs steeg, maar zal in 2016 nog meer stijgen vanwege taxverhoging.
- Delhaize is marktleider, met een aandeel van 8% van de wijnverkoop, maar Colruyt draait de hoogste omzet in wijn.
- Wijn zal in volume licht blijven stijgen in de nabije toekomst.
- Meer dan 25 miljoen flessen worden 'cross the border' rechtstreeks ingevoerd door consumenten, het gaat om 7 à 8% van het totaal. Dat doet het per capitaverbruik stijgen tot 27 liter.

- Rode wijn: verdere daling in volume, stabiel in waarde.
-• Witte wijn en rosé: volumestijgingen, niet alleen door een warmere zomer, maar ook door de trend om rosé het hele jaar door te drinken.
- Verdeling in volume: rode wijn 49%, witte wijn 34%, rosé 17%.

- Speciaalbieren maken hun entrée in de gastronomie. De trend is om bij elke schotel een andere drank te serveren. Dat gaat vooral ten koste van de rode wijn.
- Etiketten worden minder belangrijk: mensen vinden het niet meer erg om goedkoper te drinken – zolang het maar lekker is.
- Bij de versterkte wijnen, wordt voor Vermouth een comeback voorspeld. Datzelfde geldt nog niet voor Porto en Sherry.

-• Rechtstreekse verkoop aan de consument is in waarde slechts goed voor 47% van het totaal, ook al gaat het om 76% van het volume.
- Verkoop via de horeca en cateringbedrijven (on-trade) neemt 53% van de omzet voor zijn rekening – ook al gaat het om slechts 24% van het volume.
- 90% van de supermarktwijn wordt verkocht tegen minder dan €5/fles

- B-i-B is nu al goed voor 30% van het wijnvolume in de supermarkten.
- 70% van deze 76%, of liefst 53% van het totaal in België verkochte wijn wordt door de supermarkten zelf gebotteld.
- Mensen willen verrast worden, daarom blijft wijn uit de nieuwe wereld in zwang. Maar Frankrijk blijft toch 47% marktaandeel behouden.

Juli'16

Afdrukvriendelijke versie
Log in om te reageren!
Nog geen reacties op dit bericht...

Wijnton.be beschikt over een team van deskundige personen om een degustatie bij u thuis, op een feest, in een club,... te begeleiden. Voor meer info neem contact op via ons contact-formulier.





Bekijk het volledig archief





Copyright 2009 Wijnton.Be - Door J. Santy voor C. Devriese