Wijn productie in ons land doet het goed, ondanks de grote taxen.

Gepost op 27/07/2016 om 10:25 door Carl in de rubriek algemeen.

Via het wijngazine Vino die nu in 'De Morgen' driemaandelijks gratis is toegevoegd, kregen we prachtige voorstelling van 'Wine in Belgium' - nieuwe kerncijfers 2010-2015. Auteur is de Heer Dirk Rodriguez.

Cijfers

-53% van alle verkochte wijn in België wordt gebotteld door supermarkten en andere opmerkelijke highlights uit de nieuwe Euromonitor ‘Wine in Belgium’:

- Verkoop in volume bleef stabiel in 2015 met 301 miljoen liter
- 'Andere schuimwijnen' (Cava en Prosecco) blijft sterkst stijgende categorie: + 9% in volume
- Ook Champagneverkoop steeg in volume met 1%. Dit laatste had beter kunnen zijn indien het imago van de categorie niet zou 'beschadigd zijn met 1+1 promotiecampagnes'. 'Someone is killing the category,' noteerde Euromonitor uit de mond van belangrijke marktspelers.

- De gemiddelde prijs steeg, maar zal in 2016 nog meer stijgen vanwege taxverhoging.
- Delhaize is marktleider, met een aandeel van 8% van de wijnverkoop, maar Colruyt draait de hoogste omzet in wijn.
- Wijn zal in volume licht blijven stijgen in de nabije toekomst.
- Meer dan 25 miljoen flessen worden 'cross the border' rechtstreeks ingevoerd door consumenten, het gaat om 7 à 8% van het totaal. Dat doet het per capitaverbruik stijgen tot 27 liter.

- Rode wijn: verdere daling in volume, stabiel in waarde.
-• Witte wijn en rosé: volumestijgingen, niet alleen door een warmere zomer, maar ook door de trend om rosé het hele jaar door te drinken.
- Verdeling in volume: rode wijn 49%, witte wijn 34%, rosé 17%.

- Speciaalbieren maken hun entrée in de gastronomie. De trend is om bij elke schotel een andere drank te serveren. Dat gaat vooral ten koste van de rode wijn.
- Etiketten worden minder belangrijk: mensen vinden het niet meer erg om goedkoper te drinken – zolang het maar lekker is.
- Bij de versterkte wijnen, wordt voor Vermouth een comeback voorspeld. Datzelfde geldt nog niet voor Porto en Sherry.

-• Rechtstreekse verkoop aan de consument is in waarde slechts goed voor 47% van het totaal, ook al gaat het om 76% van het volume.
- Verkoop via de horeca en cateringbedrijven (on-trade) neemt 53% van de omzet voor zijn rekening – ook al gaat het om slechts 24% van het volume.
- 90% van de supermarktwijn wordt verkocht tegen minder dan €5/fles

- B-i-B is nu al goed voor 30% van het wijnvolume in de supermarkten.
- 70% van deze 76%, of liefst 53% van het totaal in België verkochte wijn wordt door de supermarkten zelf gebotteld.
- Mensen willen verrast worden, daarom blijft wijn uit de nieuwe wereld in zwang. Maar Frankrijk blijft toch 47% marktaandeel behouden.

Juli'16

Copyright 2009 Wijnton.Be