Wijnton.Be - De onafhankelijk regionale fruitige wijnsite.
  Home Agenda Proefnotities Fotoboek Zoeken Contact  

Dag bezoeker, klik hier om in te loggen. Klik hier om lid te worden.

Samenwerkingen van supermarkten met grote venootschappen

Gepost op 28/06/2012 om 18:34 door Carl in de rubriek algemeen.

Grote- en kleine supermarkt(ketens), doen dikwijls beroep op grote 'négeociants', om hun wijnen van diverse regio's aan te kopen en te leveren. Het grote voordeel hiervan is dat de grote knowhow familiaal een goede opvolging krijgt - het eindproduct een goed glas wijn gaat opleveren voor de eindverbruiker. Supermarkten hoeven dan zelf geen personeel en aankopers rond te sturen, om het groot administratief werk rond te krijgen. Carrefour, is zo'n supermarkt en doet beroep op de venootschap 'La cave d'Augustin Florent ' , Albert Heijn (Nl en België) op de venootschap 'Famille Castel', Prik en tik supermarkten doen beroep op het wijnhuis Kressmann. Helemaal nieks aan de hand, integendeel, ze leveren wijnen met een grote prijzenkast.


Een kennismaking

In 1887 leverde Eduard Kressmann (oudste handelzaak van Bordeaux,), aan diverse café's, hotels en restaurants, en deze ook wekelijks/maandelijks te bevoorraden. Zelf hadden ze de kunst om wijnen te maken, maar dit resulteerde te weinig om alles te voldoen. De goede naam en faam, inspireerde om een familiebedrijf zoals Kressmann & Cie op te richten. Een grotere aanbod van Grand Cru-wijnen breidde het assortement uit met kleinere Châteaus met wijngaarden en cuvées van grote kwaliteit. De samenwerkingen , nieuwe wijnmerken werden gecreëerd. De eigenaars (wijnbouwers) verkopen hun fruit, aan de Groep Kressmann, ontvangen snel hun werk op hun bankrekening, en geven ook hun naam af als wijnbouwer, maar krijgen de befaamheid van het handelsvenootschap. Het oudste wijnmerk in Bordeaux bij Kressmann is zo Kressmann Monopole geworden en nog steeds een grote referentie. Ze voeren uit naar 85 landen , 80 Châteaus worden zo exclusief verdeeld.


Mooie wijnen

Kressmann Monopole en fût de chene 2008 ( 5-8 euro) met een productie van 110.000 flessen haalde in de Guide Hachette een dikke ster. De rode fles bezit fijne aroma's van zwart fruit en kruidigheden van Bordeaux. Naast een gemakkelijke aanzet, rondheid , zijn de tannines een prachtige afwerking. De wijnen zijn afkomstig uit Parempuyre (Bordeaux).

* Ook hun Kressmann Monopole blanc 2011 is een kaskraker.

* Wie kiest voor Kressmann Grande reserve 2009 rosé (3-5 euro ) krijgt niet alleen een ster van de Guide Hachette , maar ook veel fruit in de mond.

* Onze grote voldoening , gaat naar Kressmann Grande Réserve 2009 , met een Entre-deux-Mers 2009. Druivenstokken Sauvignon Blanc en Sémillon. Rijp fruit, parfums en een rijk boeket van acacia met complexe neus, en een speelse levendigheid van rondheid, volheid van fruit, zeer prachtige zuren van citrus, groene stekelbes, en een gele pompelmousse. Veel fruit met lange afdronk.

Mooie prijzen

De groep Kressmann kreeg op het IWSC (International wine & Spirits Competition te Londen, de prijs als het beste wijnproducent in 2007.)
Zoals men ziet, kunnen supermarkten mooie wijnen afleveren, via aankopen van venootschappen, die aankopen bij de wijnbouwers. Spijtig voor de wijnbouwer zelf, zijn werk , komt niet voor op het etiket.


Supermarkten PRIK EN TIK (drankenspecialist met 67 winkels)


www.prikentik.com


De beste wijnblog van informatie - nergens gepubliceerd, steeds op : Wijnton.be

DECA copyricht Wijnton.be Juni 2012

Afdrukvriendelijke versie
Log in om te reageren!
Nog geen reacties op dit bericht...

Wijnton.be beschikt over een team van deskundige personen om een degustatie bij u thuis, op een feest, in een club,... te begeleiden. Voor meer info neem contact op via ons contact-formulier.





Bekijk het volledig archief









Copyright 2009 Wijnton.Be - Door J. Santy voor C. Devriese