Home Agenda Proefnotities Fotoboek Zoeken Contact  

Dag bezoeker, klik hier om in te loggen. Klik hier om lid te worden.

Hospiche de Beaune kreeg dit jaar een minder verkoop - prijzen gedaald .

Gepost op 21/11/2016 om 18:40 door Carl in de rubriek algemeen.

De 156 ste verkoop in 'Hospices de Beaune' is onder de hamer gegaan voor het oogstjaar 2015. Dit gebeurde op zondag 20 november l.l.. Een historisch record van de anwezigen, vooral professionels. Toch lag de algemene opbrengst lager. Vooral Chinese investeerders zijn weg met de grootste verkoop deals.

Bourgogne reeds 3 jaren in de problemen met het voorjaar.

Veel is er al in de pers verschenen, de laatste 3 jaren met de voorjaarsperiode van Bourgogne. Vooral ijzel en hevige regenbuien vernietigen de druivenplanten, waarbij sommige wijnbouwers niets meer overhouden. De productie is dan ook schaars te noemen algemeen.


Les résultaten en cijfers.

Chiffre d’affaires final : 7 731 300 €
Évolution du prix moyen de la pièce (fût de 228 litres) : -27,75%
Rouges : -24,90 % (470 pièces)
Prix moyen de la pièce : 12 799 €
Blancs : -36,78% (125 pièces)
Prix moyen de la pièce : 13 728 €

La pièce de Charité a été adjugée 200 000 euros, remportée par deux co-acheteurs : Jean-Claude Bernard, le propriétaire de l'Hôtel du Cep à Beaune et Yan Hong Cao, femme d'affaires chinoise. Elle possède des mines de jade et une chaîne de magasins. Elle avait déjà acheté la pièce du président en 2013.


Hospices de Beaune
Binnenhof van het Hôtel-Dieu van Beaune


De Hospices Civils de Beaune of kortweg Hospices de Beaune is een liefdadigheidsinstelling opgericht in 1443 door Nicolas Rolin als een armenhospitaal in Beaune (Bourgondië). Het oorspronkelijke hospitaal, het Hôtel-Dieu wordt beschouwd als een van de pronkstukken van de Vlaams-Bourgondische bouwstijl, die aanleunt bij de laat-gotiek uit de 15e eeuw. Tegenwoordig doet het gebouw dienst als museum. De organisatie is ook bekend van zijn jaarlijks terugkerende veiling van wijnverkoop voor het goede doel, die al jaren de gebouwen van de organisatie mee financiert.

Het bezoek is jaarlijks goed voor miljoenen bezoekers die een rijke geschiedenis weergeeft.

De tijd van toen

Na het einde van de Honderdjarige Oorlog (1337-1453) heerste in Frankrijk grote armoede en hongersnood. De vrede van Atrecht[1] maakte in 1435 weliswaar een einde aan de oorlog tussen de Bourgondische Nederlanden en Frankrijk, maar toch bleven de gevolgen in de daaropvolgende jaren aanzienlijk. Deze hongersnood kostte in Beaune alleen al aan drie vierde van de inwoners het leven.

In het licht van die situatie beslisten Nicolas Rolin, kanselier van de hertog van Bourgondië Filips de Goede, en zijn vrouw Guigone de Salins op 4 augustus 1443 om een hospitaal voor armen te voorzien. Er was vooraf twijfel over de locatie tussen Autun en Beaune. De keuze viel uiteindelijk op de laatste omwille van de ligging en het ontbreken van een kloosterorde in de stad.

Op 1 januari 1452 werd de eerste patiënt in het centrum verzorgd. Ouderen, invaliden, wezen, zieken, zwangere vrouwen en armen hadden er van de middeleeuwen tot in de 20e eeuw gratis toegang. In 1459 wordt door Rolin de orde Sœurs Hospitalières de Beaune opgericht, die een kloosterleven combineren met de hulp aan de armen. Gedurende eeuwen was het Hôtel-Dieu hun werk- en woonplaats.
Hôtel-Dieu

Het Hôtel-Dieu wordt nog altijd in één adem genoemd met de naam van de organisatie. Zelfs in die mate dat men het Hôtel-Dieu Les Hospices noemt[2]. De voorkant van het gebouw, die eerder sober overkomt, is een schril contrast met de rijkelijke decoratie van de binnenkoer met zijn veelkleurige daken en het interieur van het gebouw zelf.
Ingang en voorgevel
Voorgevel en ingang

De zuidelijke voorgevel is opgetrokken in grijs-witte kalksteen, het steile dak bestaat uit zwarte leisteen en is daarmee een uitzondering op de rest van het gebouw. Dit gedeelte van het Hôtel-Dieu bevat weinig ramen, wat weinig kenmerkend is voor de gotiek. De reden ligt in het feit dat dit deelgebouw de Salle des Pauvres (zaal van de Armen) of de ziekenzaal bevat. Door een beperking van het aantal ramen was het eenvoudiger om binnen een gematigde temperatuur te behouden, zowel tijdens de zomer als tijdens de winter. De grote pinakel op het dak (30 meter hoog) en de kleinere pinakels boven het afdak aan de ingang zelf, verraden aan de buitenkant toch enige gotische kenmerken. Boven de massief houten deur staat het opschrift Hôtel-Dieu 1443.
Binnenkoer van het Hôtel-Dieu met zijn opvallende veelkleurig dak
De binnenkoer

De binnenkoer (Frans: cour d'honneur, koer van de eer) is rechthoekig en bevat een gietijzeren waterput in gotische stijl. De koer geeft uit op de verschillende gebouwen met hun veelkleurige daken, kenmerkend voor de Bourgondische monumenten. Deze dakpannen zijn gemaakt uit gebakken aarde met een emaillaag. Het hoofdgebouw met de grote ziekenzaal is op dat vlak de enige uitzondering. Deze dakpannen hebben 4 kleuren (rood, bruine, geel en groen) en vormen geometrische patronen. Het motief is niet meer het oorspronkelijke. De daken werden herlegd tussen 1902 en 1907 door Louis Sauvageot die persoonlijke motieven gebruikte, aangezien de originele verloren waren geraakt. De noord-, oost- en westzijde hebben op grondniveau en op de eerste verdieping een galerij. Op het gelijkvloers gevormd door stenen zuilen, daarboven zijn houten zuilen gebruikt. De vele dakkapellen tellen talloze in hout en ijzer gemaakte decoraties.
Grande salle des «Pôvres»
De kapel
Grote armenzaal of ziekenzaal

De grote armenzaal (Frans: Grande salle des «Pôvres») bevindt zich langs de kant van de voorgevel. De imposante zaal (bijna 50 meter lang, 14 meter breed en 16 meter hoog) is overdekt door het houten beschilderde gewelf van het dak, dat de vorm heeft van een scheepsromp. Het ontbreken van een zolderverdieping zorgt dat het houtsnijwerk volledig zichtbaar is. Langs de zijden zijn hoofdjes in het hout uitgesneden, het zijn karikaturen van de bourgeoisie van Beaune. De vloertegels bevatten het monogram van Rolin en zijn motto (Seulle, een verbastering van de naam van zijn vrouw).

In de zaal bevinden zich langs de noord- en zuidmuur 2 beddenrijen, het centraal gedeelte van de ruimte was voorzien voor tafels en banken voor de maaltijden. Het huidig meubilair is gemaakt in 1875 door de schoonbroer van de architect Eugène Viollet-le-Duc. De bedden zijn kleine tweepersoonsbedden.

Achteraan de zaal bevindt zich een houten Piëta, een meer dan levensgrote Christusfiguur uit de vijftiende eeuw.
De kapel

Aansluitend op de grote ziekenzaal bevindt zich de kapel. De plaats voor de kapel is zo gekozen om bedlegerigen toe te laten de mis bij te wonen vanuit hun bed. Oorspronkelijk bevond zich in deze kapel het polyptiek van de Vlaamse schilder Rogier van der Weyden. Het stoffelijk overschot van Guigone de Salins ligt hier begraven.
Zaal Sainte-Anne

De Heilige-Annazaal (Frans: salle Sainte-Anne), ligt langs de westelijke gevel en sluit aan bij de grote armenzaal. De zaal bevat slechts vier bedden en is gedecoreerd met een aantal tapijten met het wapen en motto van de oprichters. Deze zaal is niet toegankelijk voor het publiek.
Zaal Saint-Hugues

Deze zaal (Frans: salle Saint-Hugues) ligt naast de voorgaande en is gebouwd in 1645. Er staan enkele bedden, bedoeld voor de welgestelde zieken. De ruimte valt op door de wandschilderingen van Isaac Moillon die verschillende mirakels van Jezus voorstellen.

Sint-Nicolaaszaal

Gelegen langs de noordzijde van het gebouw, was deze zaal (Frans: salle Saint-Nicolas) bestemd voor de zwaarste zieken en bevatte 12 bedden. Momenteel wordt de zaal gebruikt als expositieruimte voor de geschiedenis van Les hospices en zijn wijngaard.
Met een enorme open haard, is de keuken ingericht met diverse elementen, waaronder een automatisch spit dat dateert uit 1698, genaamd "Sir Bert Bertrand".

De apotheek

De apotheek bestaat uit twee deelruimtes met wandkasten met flessen.
De heilige Louiszaal






Deze zaal sluit de binnenkoer aan de oostzijde en is gebouwd in 1661 op de plaats waar vroeger een schuur stond.
De polyptiek van het Laatste Oordeel
Het Hôtel-Dieu van Beaune bezit een opmerkelijk werk, geschilderd in de 15e eeuw, de Polyptiek van het Laatste Oordeel. Het werk is van de hand van de Vlaamse schilder Rogier van der Weyden. De polyptiek met 9 rechthoekige beweegbare luiken, vervaardigd uit eik.

DECA NOV 16

Afdrukvriendelijke versie
Log in om te reageren!
Nog geen reacties op dit bericht...

Wijnton.be beschikt over een team van deskundige personen om een degustatie bij u thuis, op een feest, in een club,... te begeleiden. Voor meer info neem contact op via ons contact-formulier.





Bekijk het volledig archief





Copyright 2009 Wijnton.Be - Door J. Santy voor C. Devriese