Home Agenda Proefnotities Fotoboek Zoeken Contact  

Dag bezoeker, klik hier om in te loggen. Klik hier om lid te worden.

Publiciteits slogan van Côtes du Rhône krijgt grote boete in Frankrijk.

Gepost op 07/06/2016 om 10:14 door Carl in de rubriek algemeen.

Het syndikaat van vereniging van wijnbouwers en producenten Côtes du Rhône, kregen onlangs een gerechtsbrief van onmiddelijke ingang van 5000 € per dag / per reklamebord voor publiciteit. Al eerder kregen ze een verwittiging van l'Anpaa, association de lutte contre l’alcoolisme, avait déposé plainte contre la campagne de publicité des Côtes du Rhône auprès du Tribunal de Grande instance de Paris le 19 novembre 2014. Deze organisatie waakt over het gevaar van alcool in de Franse wetgeving (Loi - Levin). Net zoals in ons land, zijn strenge regels in Frankrijk. De wijnbouwers organisatie is kwaad, dat de publiciteit enkel een publiciteit weergeeft van vrijheid van toerisme met een rode ballon en geen aanzetting van verbruik van alcohol niet weergeeft. De rechters denken anders.

Rechtbanken

De eerste borden kwamen in het zicht in de maand Januari 2015 - een maand die gevoelig ligt in Frankrijk tijdens de nieuwjaarperiode. Met een tekst van 'het beste voor het leven' en het publiciteitsbord verwees men naar de rode kleur van de wijnen van deze wijnregio. Dit was een stap teveel voor de rechters, die dit niet aanvaarden. Het syndikaat veranderde de slogan met : 'Des vins hauts en couleur', die de rode lap van woede nog verergerde. Op 27 mei volgde de definitieve verbod. La campagne de publicité est interdite. Zowel op papier en support van communicatie via internet is de tekening verboden die een scéne van een persoon uitbeelden, met in de hand een ballon en een grijze hemelslucht die zouden geassocieerd zijn met de regio Côtes du Rhône. Onmiddellijk kreeg
Inter Rhône de dagvaardiging. Belachelijk vonden de advokaten die de verdediging opnamen van de wijnbouwers en hun syndicaat. Deze vroegen een nuance, om deze publiciteit en duur concept toch nog verder te mogen zetten. Volgens de rechters staat het 'heelal' voor het consumeren van wijnen nefast als niemandsland en lucht en het bevorderen van wijn drinken met inhoud van alcohol niet een 'hemels' bedrijvigheid. La liberté ligt ook moeilijk voor de Fransen, die in de grondwet staat, maar dan voor andere burgerzaken. Daarnaast hekelen ze de ballon, die het harde labeur van wijnbouwers niet overeenkomen met het rode kleur van de ballon, die rode wijnen voorrang geven. Een
qualité artistique heeft hier geen plaats gonste het in de gerechtzaal. In de gerechtsbrief stond nog te lezen : l’article L.3323-4 du code de la santé publique relative au caractère objectif et informatif de la publicité. Ze verwijzen duidelijk dat consumeren en rijden met een voertuig niet samengaan. Het besluit was duidelijk : de tekst voor het consumeren van wijnen die alcohol bevatten moesten eveneens gepubliceerd staan op de reklameborden, dit in verhouding van dikte en grootte van de publiciteit en duidelijk leesbaar moet zijn. Exit reklame. Uitsluitend binnen de muren van de kelders mogen deze tekening zichtbaar zijn, niet openbaar.

DECA Juni 2016

Afdrukvriendelijke versie
Log in om te reageren!
Nog geen reacties op dit bericht...

Wijnton.be beschikt over een team van deskundige personen om een degustatie bij u thuis, op een feest, in een club,... te begeleiden. Voor meer info neem contact op via ons contact-formulier.





Bekijk het volledig archief





Copyright 2009 Wijnton.Be - Door J. Santy voor C. Devriese