Home Agenda Proefnotities Fotoboek Zoeken Contact  

Dag bezoeker, klik hier om in te loggen. Klik hier om lid te worden.

Krijgen ' mini bottles ' een echte hype voor de wijnliefhebbers ? Wij testen bij de supermarkten !

Gepost op 27/03/2015 om 00:31 door Carl in de rubriek algemeen.

De kleine wijnflesjes in Europa van lage inhoud krijgen een eigenaardige boost.

Vele kastelen, kelders en zelf in de regio Champagne hebben dit voorzien, en zijn al aanwezig op de markt. Kijk eens rond, en vooral bij de supermarkten zien wij een keuze die indrukwekkend is geworden. Bij de handelaars is dit nog niet aanwezig, maar er is een economie hiervoor !

Vooral Engeland, Luxemburg en Italie, is de verkoop verviervoudigd. Luxemburgers zijn eveneens tuk op kleine flesjes. Wat zou de oorzaak hiervan zijn ?

Alcohol, dure prijsvorken van een grote fles, de presentatie van het flesje bij het glas.

We moeten het niet uitleggen, overal in de wereld is het verbruik van alcohol en sturen van een voertuig, streng gereglementeerd. Dit zou al een eerste teken kunnen zijn, bij het verbruik van maaltijden of dagschotels in de restaurants en snel resto's die kleine flesjes verkopen. Niet dat de consument daar vroeger bewust op inging, maar heden gaat men daar
bewust daarmee om. De plaatselijke- en rechtbankstraffen bij vaststelling van toxiciteit en het sturen van een voertuig, zijn de straffen en boetes onbetaalbaar geworden. Het aantal controles zijn gigantisch groter geworden, zodat de pakkans bijna zeker is.

Een ander fenomeen is de kostprijs van de dranken, die tegenover de maaltijd snel oplopen. Frankrijk is daar een groot voorbeeld van, zekerlijk voor de ingevoerde biersoorten. Belgie koos voor extra taxen, voor wijnen in 8 maanden tijd, tot 3 X te verhogen om onze brouwerijen niet te schaden en toch een graantje mee te pikken. Meestal gaat men met verschillende personen op restauratie en het kasticket is dan geen vreugdevolle ontdekking. De truken van de floor zijn gekend : de Sommelier of bediener die na de maaltijd met de dessert -koffie- degustievenkaart komt aangelopen. Een wijnkaart nazien en zijn 'goesting' bestellen is een dure zaak geworden. Er bestaat natuurlijk ook mogelijkheden voor de keuze van het huis, restaurant, te bestellen, en kwalitatief goed en aanvaardbaar is in prijsklasse.

Maar als men nu kleine flesjes met lage inhoud zou verkopen. De consument kan ook rekenen ...en daar zit het verschil tegenover een grote fles. Een meevaller van de eindafrekening. Zelfs een verkoopsprijs van 6 euro (wij zeggen maar iets) zou nog aanvaardbaar worden.

Nu de witte kassa's eraan komen, als dit zou doorbreken - zou dit nadelig zijn ? Wij denken van niet, als men terug onbewust van de smaak geniet. Maar daar moet terug een karakter voor zijn, voor de alcoholcontroles. De verbruiker zal vermoedelijk terug een tweede flesje aanvragen .....! Wij gaan dit nu niet promoten, maar het gevaar zit erin.

Marks & Spenser (Engeland) start een 'mini bottles' verkoop.

De grote Engelse supermarktketen Marks & Spenser zijn ermee begonnen, en de verkoop loopt als een trein. Met een inhoud van 18,75 cl, 25 cl en zelfs 50 cl, verkopen ze drievoudig met het verschil van grote flessen 75 cl.

De keuze is ook gigantisch voor het succes : ook ronkende namen zoals Chablis, en verschillende terroirs zoals de Franse Rhône, Bordeaux, Bourgogne, zijn erbij. Maar de mousserende wijnen vooral de Spumontes (lage aankoop) moet men hiervoor amper 'ponden' betalen, en zelfs de proeven van verkoop van pet-& plasticflessen zijn in opmars. De supermarktketen rekent op 'drinking at home' en voor de rest zijn ze zwijgzaam voor de andere economie. Het voordeel is goed bedacht, want een Engelsman koopt graag, wat hij graag lust . De verschillende stijlen : wit, rood, rosé , droog, en zoete wijnen zijn een budgetvriendelijke aankoop. Zelfs de Engelse pubs zijn te vinden voor het voorstel. Het zou wel een hype voor Europa kunnen worden. En als Nederland deze hype ontdekt !

De kleine flesjes zijn niet voor Sommeliers.

In een kleine bottle, kan de wijn weinig ontwikkelen in het flesje, zodat een snel verkoop aangewezen is. Het kan met robuuste of kruidige wijnen. Zelfs voor de witte wijnen is er een toekomst en zelfs voor rosé. Hoeft het men assemblages ? Wel neen, een sappige merlot, cabernet sauvignon , syrah, chardonnay, sauvignon blanc ....

De modaine wijnliefhebber of liefhebber zal zich niet storen aan de visuele fase, maar wel de smaakfase. Lageringen en kelders zijn niet nodig. En zeg nu zelf, een TV-home avond met een flesje, twee flesjes, drie flesjes wijn met een kaasje of versnapering. Meestal zal dit met een schroefdop afsluiting gaan, en het plezier van openen. Zien we ook niet de populariteit van kleine bierflesjes en blikken, waarom zou dit niet kunnen voor wijn ? Kan dit al in een frietkot, pitta- of pizzazaak, straks op restaurant ...

Budgetvriendelijk gaan smullen -met de knijp op de geldbeugel, zou dit ook niet een meermarge voor de reataurants kunnen worden, met meer verbruikers ? En gastronomisch toch nog voor een grote fles. Laat het klein flesje, met etiket een echt leven bezorgen - wij zijn pro ! En nu geen ruzie meer voor een persoonlijk keuze. Eind goed - al goed ! Mijnheer doktoor is ook tevreden.

Onze testen !

Wij gingen gaan shoppen naar de supermarkten, en zochten de mini-bottles of de kleine flesjes en plaatsen deze in onze caddy.

Volgende supermarkten bezochten wij : Delhaize - Colruyt - Aldi en Lidl .

-Weinig keuze in Colruyt , met slechts 2 afzonderlijke keuzes aan te kopen per flesje. (duurste 1,70 €) - wel waren six-pakken van Luxemburgse wijnen aanwezig. Wij namen een proef mede.

-Voor Aldi supermarkt, waren eveneens weinig keuzes te vinden, slechts 2 (rood en wit). We nemen een proef voor wit.

-Lidl eveneens een magere ontdekking met slechts 1 mogelijkheid, voor de mini-bottles. De test van de waarheid.

-Delhaize : een fantastisch gamma voorhanden - allerlei stijlen (wit-rood-rosé) , schuimwijnen, Champagnes, sixpaks van Luxemburgse & Duitse wijnen. Van een kleine euro, tot 3 euro per flesje (kasteelwijn) - wij namen een extra voorraad met de test van kwaliteit. De enige supermarkt met een mini flesje rosé - per flesje te koop.

De degustatie testen wijnflesjes van 25 cl.



Lidl


Cimarosa chenin blanc 2014 (Z.A.) WIT

-Terroir : Western Cape (SOUTH AFRICA)
World wine collection - niet duidelijk deze vermelding waarover het gaat. Wij laten ons niet bekoren- een goed glas wijn is ons doel.

Kelder : onbekend, maar vermelding ingevoerd door Peter Mertes Weinkellerei Bernkastel-Keus (D)

Alc : 13 %

Serveertemperatuur : 10-12 C

Druivenrassen : 100 % chenin blanc

Vol. : 25 cl

Status : droog

Sluiting : schroefdop

Bijzonderheden : vermelding getest door Duitse instutut Heidger - wij testen ook door te proeven.

Prijsklasse : 0,99 € voor normale fles van 75 cl maal 3 te berekenen.

Voorkomen klein wijnflesje : wit glas - mooi etiket - mooie informatie van de inhoud.

Onze proeftest

Over Zuid-Afrika

Zuid Afrika en chenin blanc, een handelsmerk voor dit gekend wijnregio voor de wijnliefhebbers. Maar er is onheil op komst, oude wijnstokken worden vervangen ze door sauvignon blanc. Maar ook in de Loire zitten ze met dit verdriet, niet volledig te bezitten. Toch kan men met chenin blanc vele mooie wijnglazen bezorgen. Het is een koppig ras, die steeds opmerkbare fruitigheden & kruidenmengels bezorgt. Daarentegen is het de concurent van sauvignon blanc die eerder puur volle fruitmanden bezorgt in het degusteren. Chenin en een terras met een buxus groene plant- je kan dit goed vergelijken. Mag ik alle wijntasters vragen dit mooi druivenras niet te vergeten, of het zal in de geschiedenisboeken komen. Onderhouden voor de testen. Thanks !

Poefnotities

Bleekgeel met onvolledige wijnspiegel, dikke kleurloze glycerinewand (alcohol) valt op en ook de tranenband aan ons glas bewijst dit. Jonge fruitoogst (2014), restgassen en piepfijne bubbels sieren ons glas van onvolledige gisting. (bvb kan door weinig gebruik van sulfites). Nagisting dus. Wij nemen dit niet kwalijk. Prachtig dames-parfum van witte bloesems, en bloemen, gele brem, heersters in lente bloemen, licht exotisch. Zeer jong geel fruit, duidelijke citrus. Mooi - de herkenbare chenin blanc : witte peper en vuurstenen alsof men twee keien hard heeft samen gewreven . (typisch voor dit ras) . Aanraking van de mond doet ons goed geprikkelde fruitsappen bezorgen op de tong. Goed geconcentreerde fruitmassa, fijne selectie, soepele structuur. Vlier, venkel en spijtig droogtrekkende vastelling van nerveuze toestand. Vuurstenenkruiden en provenciaalse kruiden. Zalige aciditeiten of zuren pallet met vooral groene appeltjes, wijnsteenzuur, en ferme knijp uitgeperste citroen. Finale van halflange afdronk.
Gefeliciteerd !

Besluit en score : 15,5/20


Culinair : met het zonnetje een heerlijk aperitief, visgerechten in alle vormen. Wit vlees. Echt van genoten.


Delhaize


Les truffiers Rhône 2014 rosé (FR)

Status : Appellation Cotes du Rhône Controlée.

Kelder : eigen botteling van bulkwijnen aangekocht door Delhaize-groep. Plaats van het terroir onbekend. Maar ze kozen voor de Rhône.

Schenktemperatuur : 10-12 C

Druivenrassen : grenache, syrah, cinsault, carignan.


Voorkomen wijnflesje : wit glas, mooi etiket, verzorgde uitleg op de 2 etiketten.

Sluiting : schroefdop

Prijsklasse : 1,69 euro 25 cl - twee mooie wijnglazen !

Alc : 13 %

Proefnotities

Onze nota's

Zalmroze (kerskleur), met briljante schittering, volle wijnspiegel (zichtbaarheid schuin houden van het glas ), fijne tranenband aan het glas. Eerste indruk : zeer mooie kleuren jong fris en mooie presentatie bij een wijnglas ! Een neus vol rode snoepjes, duidelijke herkenbare granaatappel, bosaardbei, frambozen, grenadine-likeur, donkerrode kers. Sterk zonovergoten rode- en zwarte vruchten, kruidigheden. Fruitbommetje en ik overdrijf niet ! We proeven : mondvulling van net-niet gesuikerde likeur, duidelijk 'sec' die de vaststelling van rode-bosvruchten in jonge toestand bezorgen. Rijpe granaatappel, bosstruikframbozen, en een krokant tannine die dit middendoor onderbreekt. Zwarte peperdraai van de kruidmolen, vervolgens een zuurpalet van pitzure onrijpe kersen blijven tot de finale met halflange afdronk.

Besluit : ongelofelijk voor deze kostprijs. Ik moet het niet zeggen dat het over zeer goede druivenrassen gaat met topper Syrah. Maar ook alle andere bewijzen dat een Rhône-wijn wereldtop wijnen aflevert. Ik ben persoonlijk geen grote rosé-verbruiker, (wel in de zomer) maar dit mag elke dag mijn aperitief zijn. Ik zou ook naast aperitief, koude vleesschotels aanbevelen.

Score : 16,5/20

P.S. Delhaize bezorgt dit ook in normale 75 cl fles, en is voor hen een Topper en revelatie voor de supermarkt. Gefeliciteerd voor een klein wijnflesje aan te bieden.


Colruyt

Merlot Vino D'Italia Rood

Druivenrassen : merlot, cabernet ruby.

Sluiting : schroefdop

Oogstjaar : niet vermeld

Kostprijs : 0,99 €

Volume : 25 cl (twee wijnglazen)

Alc : 12 %

Kelder : niet vermeld (normaal bij Aldi groep) - botteling bij Wein und sektkellerei Ostrau (D).

Presentatie flesje : groen glas - mooi etiket om bij uw wijnglas te plaatsen.


Italie
Bij de wijnliefhebber goed gekend. Zekerlijk voor de witte wijnen uit Venetie- of het noorden van dit groot wijnland. Culinair zijn pasta's hun dagelijks gebruik, maar dit land maakt ook goede wijnen voor steaks en vleeswaren. Hun mousserende wijnen krijgen terug een boost, zekerlijk voor de prijsklasse. Druivenassen bij de vleet, en geniet van hun zonovergoten fruit. La bella Italia ....

Onze proefnotities

Donker kersenrood met zwarte (inkt)reflexen. Volle wijnspiegel met dunne kleurloze glycerinewand (alcohol) en fijne tranenband aan het glas. Neus van geconcentreerd rijp zonovergoten fruit, zoethout, pruim. Geen bijkomende geuren bij het walsen. Eerste indruk bij mondvulling : strakke duidelijke Italiaanse kennismaking met violette tonen, geen volle fruitigheid : zwarte bessen en cassis domineren. Soepel en lichte structuur met minieme witte pepertoets en kruidnagel. Krokantje en vurige zuren 50-55, voor een levenskracht. Een genot voor bijvulling en 1/2 lange finale. Score : 13,50/20 Deegwaren, kaas, stoofpotje en uw dagschotel, rood stuk vlees.

Besluit : bravo !


Las Puertas cabernet sauvignon Chili 2013 Valle Central . Rood

Bedruiving of druivenrassen : 100 % cabernet sauvignon

Sluiting : schroefdop

Kostprijs : 1,69 € , 5,09 € voor normale wijnfles 75 cl.

Volume : 25 cl

Alc : 13,5 %

Kelder : eigen botteling Delhaize - Valle Central bulkwijnen.

Presentatie fles : donker zwart/groen glas - mooie etiket en uitleg achteraan ned/frans. Altijd uitmuntend bij Delhaize. Mooi bij uw wijnglas te plaatsen.

Chili - het top wijnland van de wereld

Wie heeft nog nooit een Chileense fles gedegusteerd ? Altijd kwaliteit, maar veel alcohol en zonovergoten fruit. Robuust en men is tevreden na 1 fles. De vele valley's en terroirs, de kuststreken, het is van economisch belang voor dit land. Laten we proeven.




Onze proefnota's

-Robijnrood (donkere kers) met briljante volle wijnspiegel, vette tranenband. Fijne subtiele neus met geselecteerd rood en zwart fruit. Boslucht met nat kreupelhout, mostgeuren, braam en munt. Mondvulling en oefening van een kennismaking van een fijne selectie fruit met een lichte structuur van zachte vinificatie . Tweede extra met nog een lading 'patersbessen' bosbraam en bittere koffie en rijpe tannines. De zuren zijn nauwelijks merkbaar- finale halflang. Zou te gek zijn, de rest niet te degusteren. Genotsvreugde : 14/20. Besluit : kwaliteit prijs - zeer goed ! Reken op toch enkele volle trossen. Uw dagschotel met rund, lam, rood vlees, wit vlees of kaas.


Algemeen besluit


Delhaize supermarkt bezit de grootste gamma en keuzes. Onze testen wezen uit dat het gemiddelde score eveneens gaat naar deze supermarkt.







Deca maart 2015 eigendomsrechten. ©










Afdrukvriendelijke versie
Log in om te reageren!
Nog geen reacties op dit bericht...

Wijnton.be beschikt over een team van deskundige personen om een degustatie bij u thuis, op een feest, in een club,... te begeleiden. Voor meer info neem contact op via ons contact-formulier.





Bekijk het volledig archief





Copyright 2009 Wijnton.Be - Door J. Santy voor C. Devriese