Wijnton.Be - De onafhankelijk regionale fruitige wijnsite.
  Home Agenda Proefnotities Fotoboek Zoeken Contact  

Dag bezoeker, klik hier om in te loggen. Klik hier om lid te worden.

Brengen ' Hollanders ' nu wijncultuur in Vlaanderen ?

Gepost op 07/06/2012 om 03:16 door Carl in de rubriek algemeen.

WIJNTON.BE , blijft een onafhankelijke wijnblog/site, zodat we correkt de verdediging met handelaars, alsook supermarkten juist beoordelen. Een keuze, een goed wijntje, daar gaan we voor. Supermarkten bezitten goede wijnen, voor ons ook een aandacht hiervoor. Een nieuwe speler, komt nu in onze regio ....Streng en rechtvaardig durven we , onze perspen voor ieder wijnliefhebber gebruiken, om ons oordeel. Eerlijk blijft eerlijk.


De supermarktgroep Albert Heijn , met maatschappelijke zetel in Zaandam (Nl), is voor ieder Nederlander een begrip voor goedkoop winkelen, in een supermarkt. Opgericht in 1887, vieren ze reeds hun 125 jaar bestaan, onze felicitaties kunnen dan ook niet uitblijven. Vele personeelsleden, hebben dan ook hun boterham, economisch is dit voor het land als Nederland ook belangrijk. De beslissing om ook in Belgiê - met eerste plaats 'VLAANDEREN' grondvesten te bekomen, ligt al een tijdje vast. Na Antwerpen , opent de supermarktketen, hun tweede grote vestiging in West-Vlaanderen : Roeselare. De ligging is er bijzonder goed gelegen, buiten het centrum , tussenin honderden bedrijven en het beroemde verkoopscentrum : Mamoetcenter in de Brugsesteenweg. Goedkoop en plezierig winkelen, Hollandse prijzen , Belgische kwaliteit én de Albert Heijn-service. Colruyt , Delhaize, Aldi, Lidl, zijn er dicht bijgelegen, regageren met de strijdbijl , tot zelfs 4 maanden sluiting om te herfrissen - prijzenoorlog is begonnen -het Europees handelen.









Njet van het Stadsbestuur

De brugsesteenweg is nu een oververzadigde verkeersader geworden, wie in deze richting wil shoppen, het centrum niet meer wil inrijden, om 'free' en kosteloos zijn wagen kan kwijtgeraken- Albert Heijn was een doorn in het oog van het Stadsbestuur. Handelaars in het Centrum, zien hun omzet dalen, en de oorlog kon beginnen , met de rechtbank. Het definitief besluit van hof van beroep, economische beslissingen, zijn nog aan de gang, toch opent de supermarkt. Onze beslissing is duidelijk : hip hip hoera - nergens geen 'parkeersagenten' die briefjes tussen de ruitenwissers steken- onbeperkt winkelen, in de meer dan 100 bedrijven in de omgeving.


Pindakaas, kroket, poffertjes , frikadellen, bitterballen , Heineken en wijnen


Vanaf 7 juni , begint de 'commerce' - zo zeggen ze dit in het Roeselaars. Advertenties, folders , vallen binnenkort in de bus, om maar bekendheid te veroveren. We konden een kenninsmaking bekomen van het ALBERT HEIJN bedrijfsblad (periodiek) met naam : ALLERHANDE !

Een kleurrijk magazine van 150 blz vol informatie, die ons zeer goed kon boeien. Een eerste zicht, was een gelijknamige magazine , zoals de 'SPAR' Colruytgroep) uitgeeft. De verwachtingen lagen in de lijn, van goed betaalde advertenties, die dit magazine helpen bekostigen, meestal rijke holdings : Unilever (met ijs bvb van Ola , Unox (soep) , Heinz (ketchup) , Danone , Milka (chocolade) , Lipton Tea , Mora , Dr Oetker (pudding) maar nieuw is de verwachting van de Nederlandse koopwaren : Peijnenburg (peperkoek) , Amstel (bier) , Heineken , Beemster (kaas) , Bavaria (bier). Nergens geen Jupiler of Stella , dit is raar !

Een doorbladering leert ons verder, weinig HOLLANDSE accenten te ontdekken , en dat staat ook op de voorbladzijde : Het beste van Europa. 75 gerechten , zeer kleurrijk, uitleg van bereiding én de kostprijs hiervan , een Hollandse gierigheid, die nog niet verdwenen is - maar gerust mag wegggelaten worden.

Met Europa is het prijzenverschil miniem geworden - rekenen met guldens is verleden tijd. Ieder gerecht zijn wijntip : piepklein , waar men nog niet weet , over de werkelijke inhoud ervan. Men is voorzichtig ....en ons vermoeden, is dat het om een jonge kenner gaat. Ze zouden onze beste topjournalist en Europees expert Heer Frank Van der Auwera goed kunnen gebruiken- zijn vlijmscherpe pen is na 25 jaar WIJNGIDS , het beste van de Nederlanden.

Mooie wijntaal van Albert Heijn ? Toch vonden we het ...voor de beschrijving van een Franse fles : Deze Fransoos ..... ! - We leren nieuwe wijntaal ! Goed gevonden ! Nog eentje ? ' Je proeft 'm beter, als je een beetje slurpt ! Ze hebben nog gelijk ook ! Dubbel proficiat !

Hoe zit het met de wijnen in de supermarkten ?


Een algemeen beeld , kunnen we nog niet bezorgen, tot ons bezoek. Het is een zekerheid , dat men grote huizen aanspreekt van minstens 50-70 ha , om te voldoen van verspreiding in alle finialen. Coöperatieven zijn dan ook geschikt hiervoor.


Carrefour , Aldi, Lidl, Delhaize, Colruyt, Macro, Auchan , leggen dat contractueel vast. Niet alleen Frankrijk, maar ook Europese landen en Wereldwijnen. Wat is goedkoop en kwaliteit voor hen ? Dit zijn twee afzonderlijke factor's. Durft men weigeren, indien een wijnplas niet goed is ? Het antwoord kennen we : Neen. En als een supermarkt client, bij zijn trouw wijntje blijft, en niet meer kan vinden? Gaat men aankopen met de gedachte : clienten zijn Sommeliers ?


De zekerheid van Delhaize groep is duidelijk : altijd zeer goed (prijs-kwaliteit) zowel in de winkel of per internet - Colruyt zoekt een 'evenwicht' voor de wijnen in de winkel - op internet 'zeer goed' - ook Macro en Carrefour (zonder internet) . Spar in de winkel altijd zeer goed, maar soms iets duurder- Lidl en Aldi is een twijfelgeval , met kopen als een kat in een zak (nooit geen proeverij) . Auchan is 12-19 % duurder aankopen bij hen , dan bij ons , dit voor grote kastelen. Mirakelwijnen genoeg : 1 kist kopen , twee gratis , met een algemene kostprijs van 3-4 euro. De klachten zijn gekend : Château Faible & Migraine. En nu afwachten voor Albert Heijn . Brengen ze kwaliteit, hebben ze een wijnmeester, en kunnen we ze proeven ?








Het is wennen met Albert Heijn

Alvast, heten we de supermarktgroep en hun personeel veel succes. Er zal werkerlijk vele dingen gevonden worden, die men nooit gaat vinden in een ander supermarkt. We hopen dit ook voor de wijnen.

Als expert voor aankoop van wijnen noteren we Heer Didier Dumoulin. (Belgische aankoper ? )

De iconen :

De omfietswijn: is gekozen door Nicolaas Klei en zijn wijngids.

Sterwijn : komt uit de wijnalmanak van E. Hoff

Hamersstuk : is een gekroonde wijn in de grote Hamersma door Harold Hamersma.

Wijnen in het oog te houden (volgens onszelf) is een totaal gamma van de familie Castel. (zullen dit later behandelen).

Zekerheid zijn de wijnen uit Chili Vinas Del Vero ( Unduraga) , maar dit is ook bekend bij handelaars en andere supermarkten.


We vervolgen dit thema : We shoppen bij Albert Heijn, we kijken, we kopen aan, we proeven, prijs/kwaliteit.



OPENINGSUREN ALBERT HEIJN
Maandag : 12.30 - 20 uur
Dinsdag : 8-20 ur
Woensdag : 8-20 uur
Donderdag : 8-20 uur
Vrijdag : 8-21 uur
Zaterdag : 8-20 uur
Zondag : 8-12.30 UUR

Albert Heijn
Brugsesteenweg 341
8800 Roeselare W.VL.


Reageer .... !
DECA JUNI 2012 copyricht Wijnton.be

Afdrukvriendelijke versie
Log in om te reageren!
Nog geen reacties op dit bericht...

Wijnton.be beschikt over een team van deskundige personen om een degustatie bij u thuis, op een feest, in een club,... te begeleiden. Voor meer info neem contact op via ons contact-formulier.





Bekijk het volledig archief









Copyright 2009 Wijnton.Be - Door J. Santy voor C. Devriese