Home Agenda Proefnotities Fotoboek Zoeken Contact  

Dag bezoeker, klik hier om in te loggen. Klik hier om lid te worden.

WIJNTON.BE sprak met Wijnjournalist Dirk Rodriguez ! TOPSTER

Gepost op 14/11/2009 om 16:14 door Carl in de rubriek algemeen.

Het is de wijnblog Wijnton.be, een grote eer en genoegen, deze tweede intervieuw aan de bieden.

Jonge wijnjournalist Dirk Rodriguez, was er onmiddelijk sympathiek voor gewonnen, bij de Wijnton.be familie te vertoeven.

Net zoals Heer Frank Van Der Auwera , Europees Wijnexpert ( terug te vinden , in ons 'archief september' ) zijn deze Grootmeesters in wijnkunde, graag onder de tasters, en maakt het hen zo boeiend te vertalen in hun auteurswerken.

Dirk moet helemaal vertrouwd onder jullie zijn, wanneer men het grote wijnrapport van Frank , in de wekelijkse 'De Morgen Magazine' gaat inbladeren. Het populaire 'Kurkdroog' cijfertabel voor de tastings supermarktwijnen, en verder te behandelen met flesbesprekingen, is een echte nieuwsgierigheid geworden, en kan men op dezelfde bladzijden opvolgen.

Medewerker van het tijdschrift 'VINO MAGAZINE ' , als jurylid bij grote proef- events zoals 'Concours Mondeal' te Brussel , is zijn ernst te vinden met een tasting evaluation sheet , (proeffiche) , de zoektocht naar medailles voor de ingezonden wijnen, over gans de wereld.

Naast workshops , ingericht bij prachtige proeverijen met een totaal concept, is het Dirk , opmerkbaar aan te horen, de deelnemers hoog te informeren , ongeacht hun kennis. Het is steeds gevoelsmatig , zijn beroepskennis , informatief en terreinkennis met het wijntje te analyseren. We kunnen dan ook , bij een bezoek van een grote wijnbeurs, deze workshops hoog aanprijzen, wat er echt aanwezig is , in de zaal van flessen , en wijnen.

We laten uw nieuwsgierigheid niet lang , op de proef stellen . Dirk , in naam van de grote WIJNTON familie, danken wij U zéér hartelijk.

DECA Nov. '09


HET INTERVIEUW van Dirk Rodriguez

Wijnton.be : Vanwaar de liefde voor Uw vakkennis van wijnen ?

Beste wijnbloggers, vrienden, dit is een emotioneel verhaal. Jullie zullen je ook nog de oude Delhaize-winkels herinneren. Dat waren gewone buurtwinkels met het embleem ' Delhaize De Leeuw' boven de deur. In Ternat op de markt was er zo'n prachtige winkel waar het altijd hemels rook naar kruiden. Het plafond was wel vier en een halve meter hoog met prachtige schappen (nu zou men dit klasseren) en een laddertje om bij de bovenste schappen te geraken. Die winkel werd de laatste 60 jaar van zijn bestaan uitgebaat door een zekere Irma. Ze was een jong meisje toen ze ermee begon en een kromgebogen oud vrouwtje toen ze ermee stopte. Toen mijn vader aan Irma vertelde dat ik altijd vragen stelde ver de wijnen die we thuis dronken ( ik was toen misschien een jaar of 13 ), gaf ze mij als cadeau een fles Santenay uit 1966 mee (gebotteld door Delhaize natuurlijk). Ik heb die fles 15 jaar gekoesterd als een zot, ook al bleek ze van middelmatige kwaliteit. Maar zo'n fles heeft haar eigen esthetiek. Een mens kan daar wat voor voelen. En je kent dat, eer je , je eerste goede fles wijn van 20 euro durft openmaken, lees je er eerst 10 boeken over, die kosten samen dan 300 euro. En zo wordt een mens wijnliefhebber. Ik was journalist voor Trends Magazine toen de mensen van Elga (later opgeslokt door Feeling, de eindredactrice wist dat ik een wijnliefhebber was) mij gevraagd hebben om vier wijnreportages voor hen te schrijven : één over Champagne, één over Bourgogne, één over Bordeaux en één over de Loire. En toen was de boot vertrokken natuurlijk, want ik kreeg een budget om naar ginder af te reizen en tientallen interessante wijnmakers te bezoeken.

Eveneens crisis bij de supermarktwijnen aan te treffen ?

Als je het mij vraagt : absoluut niet. Van de crisis krijgen de mensen in feite nog meer dorst. Het fenomeen was ('was') inderdaad, want in tal van sectoren is er geen crisis meer) overal zowat hetzelfde : mensen die vroeger flessen van 30 euro kochten, kochten er dit jaar van 20 euro. Zij die vroeger flessen van 10 euro kochten, kochten er dit jaar van 6,99 euro enzoverder. Maar in volume was er geen verschil merkbaar. Iedereen is het er wel over eens dat er een stuk van deze gedragswijziging zal blijven hangen na de crisis. Wie ontdekt heeft dat er ook lekkere wijnen bestaan van 6,99 euro zal misschien niet automatisch weer 10 euro gaan betalen na de crisis... Veel consumenten hebben op die manier ook de Cava's ontdekt.


Slechts enkele supermarkten begeleiden hun wijnen met een 'wijnmeester' , is dit voldoende ? Zijn supermarkt clienten snelle beslissers, met karige uitleg op een etiket ?


Er zijn te weinig wijnverantwoordelijken in de supermarkten en zelfs deze mensen kennen hun producten niet. Als je bijvoorbeeld opmerkt dat het oogstjaar niet klopt met wat er in de catalogus staat, dan horen ze het donderen in Keulen. En Delhaize is wat dat betreft niet beter dan Colruyt. Carrefour zit met een apart probleem omdat het niet goed is toegerust qua wijnopleidingen voor zijn personeel.





Supermarktkopers zijn impulsieve beslissers. Als ze zich niet op voorhand informeren, dan houden ze rekening met één rationele factor, namelijk de prijs, en één emotionele factor, de aantrekkelijkheid van de fles. Mannen zijn bovendien etikkettendrinkers : ze zijn er fier op dat ze enkele namen kennen zoals 'St-Emillion' , 'Gevrey-Chambertin' of 'Gigondas' en laten zich dus makkelijker ringloren dan vrouwen .


Grote wijnen kan men slechts aankopen via internet, waarom niet rechtstreeks in hun rekken ?


Het antwoord ligt voor de hand : omdat ze daarvan slechts beperkte volumes aankopen en aanbieden. Vandaar ook het succes van de wijnfestivals in deze winkels : het is het enige moment waarop ook dit soort wijnen eventjes in concact komen met het grote publiek.

Vele supermarkten bieden nooit proeverijen aan, kan men dan steeds zeggen, steeds goede wijnen te vinden ?

Ja, dankzij een website zoals Kurkdroog.be bijvoorbeeld. Je kan er lezen welke wijnen door de wijnliefhebbers geapprecieerd worden. Er zijn wel degelijk steeds goede wijnen te vinden en ik denk dat ik dat ook mag zeggen want in mijn privé-kelder liggen enkele supermarkt wijnen. Ik kan de vergelijking perfect maken tussen wat de supermarkten bieden en de gespecialiseerde wijnhandelaars. Maar je moet wel informeren.



Als medewerker van het tijdschrift 'Vino Magazine ' , prettige ervaringen hiermede ?


Dit was wat men noemt een 'echte uitdaging' . Het blad is wellicht het oudste magazine van België (opgericht in 1945, ik zal de hele geschiedenis oprakelen in het eerste nummer van 2010 van Vino, want dan bestaat het blad 65 jaar !. Het blad was qua inhoud en lay-out blijven steken in de jaren '80. Ik vond dat een schande. Ik vind dat België, vergeet niet dat wij samen ELKE DAG meer dan 1.200.000 flessen wijn drinken, een degelijk wijnblad verdient. Daarom coördineer ik dat blad vandaag met hart en ziel.


Hoe gaat de evolutie verder van de wijnstopsels ? Natuurkurk , sunthetische kurken, schroefdop ? Mogen we het einde van het natuurkurk verwachten ?





Het is koffiedik kijken. Persoonlijk vind ik schroefdoppen voor goedkope flessen een verademing. Makkelijk open en vooral weer makkelijk dicht en in de koelkast in. Zo hoort dat met doordeweekse wijntjes. Ik denk dat er een soort polarisering zal ontstaan : van natuurkurk zal op termijn enkel de betere kwaliteit overblijven , voor de echte bewaarwijnen. Aan kunststofkurken heb ik eenbroertje dood : ze zijn moeilijk te openen en sluiten nadien ( als je ze er al terug in krijgt ) , niet water- en luchtdicht. Een ramp. De glazen stop is erg mooi, maar het probleem is dat het niet opnieuwsluit. Er is dus vooral nood aan polyvalente sluitsystemen, eerder dan nog meer soorten stoppen .


Is een Belg nu echt reeds vertrouwd met het aankopen van niet-Fransen wijnen?


Dat mag je wel zeggen. En het zijn vooral de andere Europese landen, zoals Spanje die daar op dit moment het meest van profiteren. Voor de rest : wie is er nog bang om een Argentijnse, Chileense, Kaapse of Nieuw-Zeelandse wijn aan te kopen? Wallonië loopt wat achter op Vlaanderen, maar ook daar is er een mentaliteitswijziging op handen.

Wijnproeven met Dirk Rodriguez



Als jurylid op de Mondal proevingen te Brussel, verliest Frankrijk nu werkelijk zijn status?


Let op : de Mondial van Brussel trekt de wereld rond : de drie laatste jury's vonden plaats te Maastricht, te Bordeaux en te Valencia. Volgend jaar gaat hij door in Palermo, Sicilië. Waarom? Omdat de jutyleden (zo'n 250 wijncritici uit meer dan 40 landen ) liever naar een wijnstreek afreizen, dan naar het atomium. De Franse wedstrijden moeten het qua prestige steeds meer afleggen tegen de Awards en Medailles die uitgereikt worden door Decanter en de Mondial omdat de Fransen nu eenmaal oordelen met oogkleppen op : ze kennen alleen de wijnen van hun streek. Ze durven het ook niet aan hun jury's een internationaal karakter te geven in verhouding veel makkelijker medailles. Handelaren en producenten merken dat de Medailles van de Mondial in de ogen van de klanten een hogere waarde hebben. De wijnen verkopen beter. De grote Gouden Medaille die ' onze eigen' Chardonnay Meerdael in de wacht sleepte, heeft het leven van de wijnmaker helemaal veranderd. Hij kan de bestellingen nauwelijks nog bijhouden.






Prettige ervaringen op Workshops proeverijen, gaan we erop vooruit met de deelnemers, kennis te hebben van wijnen , en keuzes ?

We moeten er met zijn allen, en voor de wijnbloggers is hier zeker een belangrijke taak weggelegd, aan werken om de drempels naar de wijn weg te nemen . Nog te veel mensen zijn bang van wijn omdat het met zoveel prestige en ' kennis' is omweven. Wijn is genieten, het enige dat mensen dus moet leren is vertrouwen te krijgen in hun smaak. Al de rest is show.

De wijnliefhebbers gaan er zeker op vooruit. We zijn steeds talrijker en we weten steeds meer. Het is ook een hobby waar je niet op uitgekeken raakt : elke fles blijft een aparte ervaring.


Goede raadgevingen voor handen ?

Wat de supermarktwijn betreft kan ik de mensen drie 'trucs' aanbevelen :

[
- Neem nooit een fles rode wijn van de voorste rij. Het neonlicht van de supermarkt is zeer schadelijk voor het pigment van de wijn. Neem dus eentje van de derde rij of nog verder.

- Koop alleen zéér jonge rosé en witte wijn. Koop nooit ouder dande laatste oogstjaren. Koop nu géén rosé meer van 2007 en geen witte meer van 2006. In 90 % van de gevallen is hij al op weg richting azijn. Nochtans blijven zulke wijnen in de rekken staan. Goede witte kwaliteitswijn dieeen malolactische gisting onderging, zo weet elke wijnliefhebber, kan wel verouderen. Maar dat soort wijn vind je zelden in de supermarkt.

-Als je koopt tijdens promotionele periodes : 6 flessen voor de prijs van 5 en dan nog eens 10 % afslag omdat je meer dan 24 flessen koopt, dan houden de supermarkten er géén 5 % winst aan over en koop je meestal goedkoper dan op het domein zelf. Doén !










www.kurkdroog.be


Veel succes toegewenst Dirk ! Dank in naam van de ganse ploeg WIJNTON.BE / leden , wijnsurf bloggers.


Samenstelling DECA Okt. '09


Het intervieuw van Heer Frank Van Der Auwera gemist ? Surf naar ons 'ARCHIEF SEPTEMBER '






Steeds het beste voor Taster en wijngenieter ! Elke zaterdag in een bijlage .

Afdrukvriendelijke versie
Log in om te reageren!
Nog geen reacties op dit bericht...

Wijnton.be beschikt over een team van deskundige personen om een degustatie bij u thuis, op een feest, in een club,... te begeleiden. Voor meer info neem contact op via ons contact-formulier.





Bekijk het volledig archief





Copyright 2009 Wijnton.Be - Door J. Santy voor C. Devriese